Project Paling over de dijk (Lith)

Vrijdag, 1 augustus 2014

Sportvisserij Zuidwest Nederland is op zoek naar controleurs voor het project "Paling over de dijk" in LIth.

Met enige spoed is Sportvisserij Nederland wij op zoek naar ten minste 2 vrijwilligers die de vangsten en overzettingen bij Paling over de Dijk bij de waterkrachtcentrale in Lith willen controleren.

Dit is het eerste jaar dat hier in de gesloten tijd voor aal schieralen over de centrale gezet zullen worden, om zo de vissterfte te reduceren. Doel is om 1000 tot 2000 kg schieraal hiermee veilig over de stuw te zetten. De afgelopen twee jaar is in Zuid-Holland en Zeeland ook Paling over de Dijk uitgevoerd. Sportvisserij Zuidwest Nederland steunt dit initiatief en zorgt voor (vrijwillige) controleurs. Dit jaar gaat het vanwege het gebrek aan financiën niet door in deze gebieden, maar dus wel bij Lith.

Gestart wordt (al) op donderdag 14 augustus en t/m eind september wordt op donderdagen en maandagen gevist. In oktober en november zal nog maar 1x per week gevist worden. Elke dag zal ongeveer 8 uur in beslag nemen en de vrijwilligers krijgen hiervoor een vergoeding van 25 euro per dagdeel + de gereden kilometers à 30 ct/km. Een dag van 8 uur wordt als 2 dagdelen gerekend (dus 50 euro/dag). Op elke visdag is één vrijwilliger nodig, maar we willen altijd een reserve hebben. Normaliter bepalen de twee vrijwilligers dan in goed overleg wie op welke dag aanwezig is.

De vrijwilligers uit Zuid-Holland en Zeeland hebben dit altijd met zeer veel plezier gedaan en vonden het een prachtige ervaring om van dichtbij mee te maken samen met de beroepsvissers.

Emiel Derks , Belangenbehartiger
emiel@sportvisserijzwn.nl