Water- en Visstand Beheer (VBC)

Water- en visstand beheer zijn cruciaal voor de uitoefening van onze sport.

Er is een flinke inhaalslag gemaakt m.b.t. de visstand en bevisbaarheid van onze vijvers. De terugkoppeling van onze leden is hierin meegenomen en op basis van een meerjarenplan werken we aan een systematische aanpak voor de verbetering van onze vijvers.
Door diverse visuitzettingen zijn onze viswateren in Oss inmiddels gewaardeerd door vele sportvissers uit de regio.
De eerste stappen van ons meerjarenplan zijn afgerond, waarbij we rekening houden met een groot deel van de doelgroepen binnen onze vereniging, maar zeker ook om onze jeugdleden en ouderen voldoende te bereiken!

De top 3 voor 2023:
  1. Vijver Hazenakker; Een uitstekende bereikbaarheid en visstand zijn de basis voor een visvijver met een hoogwaardige uitstraling. Dit is de richting die we hebben gekozen met diverse uitzettingen van 2019 tot 2022.
  2. Vijver “Klimspin” Mikkeldonk; De uitzetting in 2019 heeft de potentie van deze vijver in de Mikkeldonk zichtbaar gemaakt. Een allround recreatiewater met een goede bezetting is de doelstelling, waarbij na de uitzetting 2020/2021 de visstand weer volledig werd hersteld.
  3. Vijver Sibeliuspark; De uitzetting in 2019 van karpertjes heeft er al voor gezorgd dat de activiteit van vissers aan het water is toegenomen. Ook op deze vijver streven we naar een allround recreatie water, maar met een hoge bezetting van karpertjes. De uitzetting van 2020/2021 geeft deze vijver een enorme inhaalslag. Samen met de gemeente zijn extra stekken gemaakt om ook de bevisbaarheid te verbeteren.

De Viswater Beheer Commissie bestaat op dit moment (voorjaar 2023) uit de volgende personen;

Michel vd Steen
Bjorn v Beurden