Mogelijk botulisme bij Hazenakkervijver in Oss

Woensdag, 2 juli 2014

Waterschap Aa en Maas heeft meerdere dode watervogels aangetroffen nabij de Hazenakkervijver aan de Meidoornlaan in Oss. De vogels vertonen symptomen van botulisme.

We adviseren om de eenden en andere watervogels niet te voeren. Sportvissers raden we af om te vissen in water waar botulisme is geconstateerd. Het waterschap adviseert om ieder contact met water en watervogels bij deze vijver te vermijden. Ook wordt afgeraden om huisdieren te laten zwemmen in het water.

De gemeente Oss plaatst waarschuwingsborden en waterschap Aa en Maas houdt de situatie in de gaten. Botulisme is een natuurlijk proces dat niet te voorkomen is. Het enige wat waterschap en gemeente kunnen doen om verdere verspreiding van botulisme te voorkomen is het preventief ruimen van kadavers.
Wat is botulisme en hoe ontstaat het?
Botulisme komt vaker voor op plaatsen waar veel watervogels aanwezig zijn. Botulisme is een voedselvergiftiging veroorzaakt door de gifstoffen van de bacterie “Clostridium Botulinum”. Botulisme komt vaak voor in het voorjaar en in de zomer en heeft vaak de sterfte van dieren, zoals eenden en vissen, tot gevolg. Ook honden en andere dieren kunnen er ziek van worden. De meest voorkomende vorm van botulisme is niet schadelijk voor de mens.
Als ondiep water snel opwarmt kan de bacterie die botulisme veroorzaakt zich snel vermenigvuldigen. De bacterie komt vaak voor in de grond, in het water(bodem), bij vogels, vissen en andere dieren. Alleen in een warme en zuurstofloze omgeving met dierlijk voedsel, bijvoorbeeld kadavers, maakt de bacterie gif aan. Zodra gezonde dieren van deze resten van kadavers eten, krijgen zij dit gif binnen. Verlammings- en verstikkingverschijnselen zijn vaak het gevolg.