Resultaat Landelijke Opschoondag / Schone Maas

Zondag, 20 maart 2016

Zwerfafval blijft een probleem, ook in de gemeente Oss. Kijk eens om je heen als je Oss of een van de omliggende dorpen binnenrijdt. Raampje open, blikje naar buiten, u kent het wel. De gevolgen zijn, zeker nu het gras overal nog kort is duidelijk te zien. We gaan er met z`n allen iets aan doen. De gemeente hanteert bewust een sober beleid. Bewoners moeten zelf in actie komen, burgerparticipatie is nu meer dan ooit noodzakelijk.

Ook dit jaar riep de gemeente Oss inwoners op mee te helpen tijdens de Landelijke Opschoondag op 19 maart. Namens de gemeente Oss wordt deze dag georganiseerd door Stichting Landschapsbeheer Oss. Samenwerking is door Landschapsbeheer gezocht en verkregen met diverse instanties zoals Natuurmonumenten, Brabants Landschap, Waterschap Aa en Maas, Rijkswaterstaat, Provinciaal wegbeheer, IVN lokaal. Ook de Dorpsraden zetten zich in, en uiteraard is de jeugd van de Beestenbende actief op deze dag. IBN zal met zeven klussenteams op diverse locaties ingezet worden.

Met 26 mensen van H.S.V. Ons Genoegen (Oss) en H.S.V. de Brasem (Lith) hebben we op zaterdag 19 maart 2016 wederom deelgenomen aan de "Landelijke opschoondag" welke in de gemeente Oss georganiseerd is door "Landschapsbeheer Oss". Deze dag is ook gecombineerd met het project "Schone Maas". In totaal hebben de vrijwilligers ruim 40 vuilniszakken zwerfvuil verzameld rondom de "Lithse Ham". Opvallend was het gevonden matras, grote plastic tonnen, batterijen en de grote hoeveelheid plastic.
Iedereen die meegeholpen heeft kreeg nog een "goodie bag" welke beschikbaar gesteld is door landschapsbeheer Oss.

Meer foto's zijn te vinden in het Foto album.