Padden op pad

Zondag, 20 maart 2016

In Nederland is de paddentrek op gang gekomen. Ook in de gemeente Oss zijn de eerste padden gezien. Ieder jaar lopen er een paar duizend padden van de bossen naar de Hazenakkervijver toe en weer terug.

Wie is de pad?
De gewone pad met zijn oranje ogen en een horizontale pupil kan tot 11 cm groot worden. Zijn rug is grijsbruin tot geelbruin of roodbruin. De buik is wittig met een gemarmerde tekening. Padden eten insecten, spinnen en slakken. Met genoeg padden en kikkers kan een muggenplaag voorkomen worden.

Wanneer is de paddentrek?
De padden gaan in maart en april naar de vijver om daar hun eitjes te leggen. Nadat de eitjes zijn gelegd keren de padden en de kikkers weer terug naar de bossen. Van mei tot september gaan de kleine padden hun ouders achterna de bossen in om vervolgens het jaar er op in het voorjaar als volwassen dieren terug te keren naar de Hazenakkervijver.

Wie helpen de padden?
Tijdens de trek komen de padden een aantal gevaren tegen. Een groep vrijwilligers helpen de padden om de tocht veilig te kunnen afleggen. In 2015 zijn er in het voorjaar door de vrijwilligers 6820 padden overgezet. Vanaf mei zijn er geen tellingen gedaan, maar ook daarna zijn er veel padden en kikkers overgezet. De vrijwilligers zijn in het voorjaar een paar weken iedere avond de straat opgegaan. Met emmers worden de padden en kikkers geholpen om de gevaarlijke weg over te stekken. Samen met de gemeente hebben de vrijwilligers roosters voor de kolken geplaatst om te voorkomen dat de dieren in de kolken terecht zouden komen. De gemeente hebben extra opritten gemaakt om het voor de padden de overtocht veiliger te maken.

Wat kunt u doen?
De paddentrek begint vaak ’s avonds als het gaat schemeren. Ook u kunt een bijdrage leveren om de padden een kans te geven om te overleven.Graag vragen wij u de straten in de omgeving van de Hazenakkervijver zoveel mogelijk te vermijden in de avonduren. Er worden ’s avonds dranghekken op de weg geplaatst.Bent u in de buurt dan graag uw snelheid aanpassen en rekening houden met de padden en de vrijwilligers.U kunt zich aansluiten bij de vrijwilligers om mee te helpen om de padden veilig over te zetten. Parkeer geen auto voor de opritten. Doe geen lozingen in de kolken. Let op waar u loopt en eventuele vis spullen neer zet. Meer informatie is te vinden op www.padden.nu of www.ravon.nl.